zaterdag 21 augustus 2010

Soorten letters

93 soorten 'letters'

Volgens Van Dale bestaan er 93 soorten letters, van accentletter tot zondagsletter en van boterletter tot verhemelteletter. Tussen die 93 soorten zitten verschillende letters waar ik nog nooit van gehoord heb. Kloefletter bijvoorbeeld. Dat is gewoon een ander woord voor blokletter. Een renvooiletter is een letter van verwijzing, sint-elisabethsletter een gotische lettersoort en een smoutletter een drukletter voor smoutwerk.

Bij nader inzien zijn toch niet alle letters echte letters. Ik had de lijst geschoond en woorden als vletter, duitenpletter en wapengekletter er al uitgehaald. Maar ook pretletter (iemand die wel van een lolletje houdt), schabletter (veldwachter) en sideletter (een soort contract) zijn niet de letters waar het mij om gaat. Al zou ik me nog wel een voorstelling kunnen maken van wapengek-letter.


French letter

Ook een French letter is geen echte letter. Ik dacht zelf eerst van wel: een mooie en rijk versierde letter. Vol met krullen en heel overdadig. Maar niets blijkt minder waar. Een French letter is namelijk een ander woord voor... condoom! De verklaring hiervoor is te vinden in 'Encyclopedia of Word and Phrase Origins" by Robert Hendrickson '. Daar staat namelijk: 'The prejudice that anything French is wicked, sexual, and decadent has let Frenchmen in for more than their fair share of abuse in English. Many such expressions date back to 1730-1820, the height of Anglo-French enmity, but some are current and others go back even further.' Zo krijg je toch een hele andere kijk op de Franse posterijen.


Koeienletters

Tussen de lijst met 'letters', staat ook het woord koeienletter. En dat deed me denken aan de mop waar mijn oudste zoon hartelijk om moest lachen. Waarschijnlijk heb ik hem ook daarom onthouden. Ik zal hem hier ook niet onthouden (ha ha, woordgrapje):

Boer: "Zeg knecht, jij zou toch zorgen dat de afrastering in orde was? Hoe kan het dan dat de koeien toch ontsnapt zijn?" Knecht: "Dat snap ik ook niet. Ik had bij het kapotte prikkeldraad nog wel een bord gezet met: 'VERBODEN TE ONTSNAPPEN!" Boer: "Oh nee hè, dat kunnen die koeien toch niet lezen!" Knecht: "Maar ik had het er nog wel in koeienletters op gezet!"
 

Geen opmerkingen: