donderdag 7 juni 2012

verhalende letters: six word story

Six Word Story

Ik zet zo af en toe iets interessants bij mijn favorieten. De site van ene Jeff Rogers vond ik lang geleden interessant genoeg om te bewaren. Vandaag keek ik er sinds lange tijd weer op en klikte door en door. En zo kwam ik bij de blog sixwordstoryeveryday, een inspirerende plek waar ik best lang kan rondkijken. Daar staan de meest fantastische 'zes-woorden-verhalen', die ook nog eens stuk voor stuk mooi vormgegeven zijn. Dit prachtexemplaar leek gemaakt voor mijn blog:



Ik ga lekker niet zeggen wat hier precies staat, vogel dat zelf maar uit. Ik vind hem geniaal en wil er eigenlijk een poster van. De credits voor tekst en design gaan naar Avinash Sampath. Neem maar eens een kijkje op zijn blog


Hemingway

Ernest Hemingway schreef ooit: 'For sale: baby shoes. Never worn.' Hij noemde het zelf zijn best geschreven verhaal ooit. Het is een compleet verhaal van zes woorden. Naar aanleiding van dit verhaal, zijn er wereldwijd steeds meer mensen 'six word stories' gaan schrijven. Er worden zelfs wedstrijden in gehouden. Het is 'schrijven is schrappen' is zijn meest extreme vorm. Schrijver Kluun noemt het 'een soort sudoku voor schrijvers'. Een 'zes-woorden-verhaal' moet ook wel echt verder gaan dan een grappige oneliner, het moet mysterieus of spannend zijn, iets verhullen of gewoon heel scherp zijn. Op de site van Nightwriters kun je hier veel meer over lezen en de beste inzendingen van 2012 bekijken. Helaas heb ik van de Nederlandse 'zes-woorden-verhalen' (nog) geen site gevonden met zulke mooi vormgegeven verhalen als in de bovenstaande blog


Die ene Jeff Rogers maakt trouwens ook prachtige dingen. Dit is zijn vormgegeven 'six word story':


Later meer over hem. 

3 opmerkingen:

Saskia zei

Wow, ik had nog nooit van dit fenomeen gehoord. Dat verhaal van de babyschoentjes is heftig. En dat met de gerycleerde letters leuk en een goede hint.
Al deze verhalen zijn zeker zeer bruikbaar voor op merklappen.
Nu de linken nog bekijken.

Anneke van Bostelen zei

Leuk Saskia, dat je zo weer achter iets komt. Maak je zelf merklappen?

yvonne zei

Heel apart, die 6 woorden verhalen. Ik ga in ieder geval de andere blogs hierover lezen.