zaterdag 1 december 2012

Eerste letter: Ode aan de A


De A. Dat is de eerste letter van het alfabet. Ik beschouw hem (of haar) een beetje als 'mijn' letter. Omdat mijn voornaam met de A begint. Op een of andere manier voelt die letter dus anders aan dan de vijfentwintig andere letters. En voel ik een soort van rare trots dat mijn naam ook nog eens begint met de EERSTE letter van het alfabet. Niet zomaar een letter dus. Ik kan lang stil staan bij het feit dat een letter een bepaald gevoel oproept. Dat verbaast me namelijk ook. Het is tenslotte maar gewoon een teken. Een paar schuine streepjes met een dwarsbalkje. Of als je de onderkastversie neemt: een bol buikje met een streepje eraan. Of die typeversie: een druppel met een dakje erboven. Hé, dat is dan toch ook wel weer bijzonder: de A valt op veel verschillende manieren te schrijven...


De letter a is afgeleid van de Griekse letter alfa (α). Maar het gaat nog verder terug via het Etruskisch op het Semitische âlep. Dat betekende os of ossenkop. De vorm van de letter A is dan ook geëvolueerd uit de tekening van de kop van os. 


Er bestaat zoiets als een internationaal spellingsalfabet. Dan wordt elke letter met een woord aangeduid om vergissingen te voorkomen. De A is daar Alpha. In het Nederlands zeggen we vaak de A van Anna of de A van Anton. 

Verder is Å de naam van een plaats in Noorwegen, op de eilandengroep Lofoten om precies te zijn. Het is een oud vissersdorp met maar een paar honderd inwoners. Å betekent in het Noors (en in het Zweeds en Deens) rivier of water. In het Nederlands ook bijna, daar is het Aa. 

A is natuurlijk ook een bloedgroep, een afkorting (Ik woon in Alphen a/d Rijn), een van de bouwstenen van DNA (dat staat voor adenine om precies te zijn), in de scheikunde en biologie staat de A voor allerlei stoffen of zuren of polymeren (ofzo).

De muziek houdt ook erg van de letter A. Op een ouderwetse elpee had je vroeger een A- en een B-kant. Het is een toon, het staat voor analoog, het is de naam van een album van ene Jethro Tull en ook de naam van een Engelse rockband, 

En natuurlijk staat a voor ampere, voor oppervlak (Engels: area), voor versnelling (Engels: acceleration) en voor... Ach weet je wat, zoek het lekker zelf op. 

Interessant is nog om te melden dat A ook staat voor kwaliteitsaanduiding. Denk maar A-locatie of A-merk. (Of A-naam, zoals Anneke ;))

Mooie letter dus die A. Maar wie A zegt, moet ook B zeggen. Dus die letter komt ook nog een keer langs. Weet je wat, ik ga gewoon door van A tot Z. 

De letter A is niet alleen mooi om over te schrijven, maar ook om naar te kijken. De mooiste A's hier op een rij:










































3 opmerkingen:

Angelique van Rixel zei

Hallo Anneke,

Ook mijn naam begint met de letter A en op Pinterest heb ik daarom een board gemaakt met alleen maar letters A.
Misschien zit er voor jou nog een mooie bij?
Kijk hier voor het board: http://pinterest.com/AEMvanRixel/the-letter-a/

Groetjes,

Angelique

Arna Langenbach zei

wat mooi! al die A's! ik heb ook wat met de A, want ik heb behalve de eerste letter nog 3 a's in mijn naam... prachtig blog :-)

Anneke van Bostelen zei

Ja, dat kan ik me voorstellen Arna, deze letter is je op je lijf geschreven. Leuk dat je het leuk vindt! En dank je voor de link Angelique. Ik ga er binnenkort naar kijken. Pinterest is voor mij ook een grote bron van inspiratie.

Groetjes,
Anneke